Algemene Voorwaarden
Urban Legends City Quest logo - algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten met betrekking tot de stadspellen en activiteiten, georganiseerd door  Urban Legends City Quest (hierna: ULCQ), gevestigd aan de Wijdesteeg 3G, 1012RN te Amsterdam.

Artikel 1: Definities

1.1 In deze algemene voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven. ULCQ: de medewerkers van ULCQ alsmede het bedrijf gevestigd te Amsterdam (kvk nummer 76179591); – klant: de wederpartij van ULCQ, waarvoor ULCQ een uitje organiseert, handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf of als privé-persoon; – deelnemer: natuurlijk persoon behorende tot de groep van de klant. – uitje: het arrangement en/of de activiteit(en) welke door ULCQ aan de klant is aangeboden.

Artikel 2: Totstandkoming van de overeenkomst

2.1 Een overeenkomst komt tot stand indien de klant een reservering plaatst via de website of mondeling (ook telefonisch) aan (de medewerkers van) ULCQ heeft laten weten definitief te willen boeken. Hierdoor gaat de klant een mondelinge overeenkomst aan. Daarnaast komt een overeenkomst tot stand indien de klant een e-mail stuurt naar ULCQ waarin hij/zij aangeeft definitief te willen boeken (boeken staat gelijk aan reserveren).

2.2 Degene die namens of ten behoeve van de groep of de overeenkomst aan gaat (de klant), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit deze overeenkomst voortvloeien.

2.3 Er vindt geen annulering plaats indien u (de klant) de bevestiging niet ondertekent, of indien u niet tijdig betaalt.

Artikel 3: Uitvoering van de overeenkomst

3.1 ULCQ zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.

3.2 Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft ULCQ het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

3.3 De klant zorgt ervoor dat alle gegevens, die ULCQ noodzakelijk acht of waarvan de klant redelijkerwijs begrijpt dat ze nodig zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan ULCQ worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan ULCQ zijn verstrekt, heeft ULCQ het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de klant in rekening te brengen.

3.4 ULCQ is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat ULCQ is uit gegaan van door de klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor ULCQ kenbaar behoorde te zijn.

3.5 Klant vrijwaart ULCQ voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de klant toerekenbaar is.

Artikel 4: Betaling

4.1 De betaling van het verwachte totaalbedrag van de activiteit dient voor de datum van de activiteit volledig te zijn voldaan, tenzij anders (schriftelijk) is overeengekomen. Dit kan contant op de dag zelf, via ideal of vooraf overmaken per bank. 

4.2 Het niet tijdig betalen of het niet ondertekenen van de bevestiging leidt niet tot annulering van de boeking.

4.3 Nadat de activiteit heeft plaats gevonden ontvangt de klant mogelijk een eindafrekening. Deze betaling dient binnen 30 dagen na het ontvangen van de factuur voldaan te zijn.

4.4 Is klant in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van klant. Indien klant in gebreke blijft in de tijdige voldoening van het totaalbedrag, dan verbeurt hij een dadelijk opeisbare boete van 15% over het nog verschuldigde bedrag. Dit met een minimum van € 50,00.

4.5 Indien ULCQ hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.

4.6 De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van klant.

4.7 Klant is over de gemaakte incassokosten rente verschuldigd.

Artikel 5: Reserveringssom

5.1 In de gepubliceerde reserveringssom zijn alle in activiteit omschreven zaken inbegrepen, tenzij anders vermeld.

5.2 Bij iedere reservering via ULCQ brengt ULCQ administratiekosten in rekening.

5.3 In de reserveringssom zijn niet inbegrepen: a. Het vervoer per touringcar, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen; b. De kosten van reisbagage-, reisongevallen-,ziektekosten-, en annuleringsverzekering; c. Eventuele meerkosten voor extra consumpties en gebruikte materialen.

5.4 Tenzij anders vermeld gelden de prijzen per persoon.

5.5 De gepubliceerde prijzen zijn gebaseerd op de prijzen en voorwaarden, zoals deze bekend waren tijdens het op stellen van het programma. ULCQ behoudt zich het recht voor om voor het totstandkoming van de boeking de prijs te wijzigen indien daartoe aanleiding bestaat door prijsverhoging van derden, waaronder de toepasselijke btw-voorschriften.

Artikel 6: Wijzigingen door de deelnemer(s)

6.1 De klant kan in overleg met ULCQ de reservering wijzigen indien en voor zover dit mogelijk is. Bij het in mindering brengen van het aantal deelnemers, gelden voor die aantallen de annuleringsvoorwaarden (zie artikel 7).

Artikel 7: Annuleringen 

7.1 Annuleringsbeleid: Voor alle boekingen, inclusief groepsboekingen, gelden de volgende annuleringskosten, tenzij anders overeengekomen:

  • Annulering meer dan 1 maand voor de reservering: 100% van de aanbetaling wordt terugbetaald.
  • Annulering tussen 1 maand en 14 dagen voor de reservering: 50% van de aanbetaling wordt terugbetaald.
  • Annulering binnen 2 weken voor de reservering: De aanbetaling wordt niet terugbetaald; echter, de ervaring kan worden verplaatst tot 1 jaar na de oorspronkelijke reserveringsdatum.

Artikel 8: Groepsboekingen 

Er is sprake van een groepsboeking bij boekingen vanaf 20 personen. 

8.1 Bevestiging groepsboeking: De persoon die de groepsboeking maakt, is verantwoordelijk voor het bevestigen van het totale aantal deelnemers en dient in geval van annulering een annuleringsverzoek schriftelijk in, met vermelding van de datum van annulering.

8.2 Vermindering van aantal deelnemers: De klant kan het aantal deelnemers tot 7 dagen voor de geplande activiteit verminderen, mits de vermindering niet meer dan 10% van de totale groepsgrootte bedraagt. Verminderingen die hierbuiten vallen, kunnen leiden tot aangepaste prijzen per persoon.

8.3 Extra kosten: Significante wijzigingen, zoals aanpassingen aan het aantal deelnemers dat de 10% toelaatbaarheid overschrijdt of programmawijzigingen die binnen 7 dagen voor het evenement worden doorgevoerd, kunnen extra kosten met zich meebrengen, die vóór de activiteit aan de klant worden gecommuniceerd.

8.4 Aanbetalingsvereiste: Voor groepsboekingen met een offertewaarde van €4.000 of meer is een aanbetaling van 30% van het totale offertebedrag vereist. Deze aanbetaling dient binnen 30 dagen na bevestiging van de offerte te worden gedaan.

8.5 Betalingsvoorwaarden: Eventuele openstaande bedragen worden na het evenement gefactureerd, met een standaard betalingstermijn van 30 dagen.

Artikel 9: Niet doorgaan van het programma/wijzigingen

9.1 Alleen ULCQ behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het programma, indien hiertoe gegronde redenen bestaan waardoor activiteiten niet verantwoord zijn, of bij wijzigingen door autoriteit.

9.2 Als ULCQ door omstandigheden besluit dat het programma niet zal doorgaan of dat er wijzigingen in worden aangebracht, informeert ULCQ de klant onmiddellijk hierover. Bovendien verplicht elke deelnemer zich om zich in de openbare ruimte gepast te gedragen en de algemeen geldende verkeersregels te volgen.

9.3 Indien ULCQ besluit (delen van) een programma niet door te laten gaan, verplicht ULCQ zich tot het afgeven van een waardebon (geldigheidsduur 12 maanden) ter waarde van (delen van) het betreffende programma, zodat (delen van) het programma op een andere datum door kan gaan.

Artikel 10: Klachten

Ondanks alle bemoeiingen en zorgen is het toch mogelijk dat de klant een gerechtvaardigde klacht meent te hebben. Deze klacht dient meteen of zo mogelijk de eerste werkdag bij ULCQ worden ingediend. Kan een klacht niet direct worden ingediend of wordt deze niet bevredigend opgelost, dan moet de klant deze uiterlijk binnen een week daarna schriftelijk en gemotiveerd indienen bij ULCQ. Voor klachten die na deze termijn worden ingediend, behoudt ULCQ het recht deze niet ontvankelijk te verklaren.

Artikel 11: Aansprakelijkheid

11.1 Indien ULCQ aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het totaalbedrag van de activiteit.

11.2 ULCQ aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van dood, letsel, ongevallen, kwetsing, verlies of diefstal, veroorzaakt aan of door de deelnemer(s) tijdens of als gevolg van het uitje. ULCQ is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. Daarnaast verklaart elke deelnemer zich in de openbare ruimte te gedragen en zelf de verantwoordelijkheid te dragen om de algemeen geldende verkeersregels te volgen.

11.3 ULCQ aanvaardt geen aansprakelijk voor de door de klant reeds gemaakte kosten als premies voor verzekeringen, indien een uitje niet kan doorgaan.

11.4 Indien en voor zover tijdige betaling achterwege blijft is de klant in gebreke zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist.

11.5 Indien de klant in gebreke is, dient hij alle op de inning vallende kosten, gerechtelijk zowel als buitengerechtelijk, te vergoeden.

11.6 Als de deelnemer(s) materialen van ULCQ of materialen van derden gebruiken en deze verliest en/of er schade ontstaat, brengt ULCQ deze kosten in rekening bij de klant.

Artikel 12: Begin- en eindtijd

De begin- en eindtijd van de activiteit staan in de opdrachtbevestiging. Als de activiteit moet worden aangepast doordat de groep niet op tijd is, brengt ULCQ de eventuele extra kosten hiervoor in rekening bij de klant. Er is ook de optie dat het spel wordt ingekort, waarbij de bevestigde eindtijd leidend blijft.

Artikel 13: Opschorting en ontbinding

13.1 ULCQ is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien: – klant de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt. – na het sluiten van de overeenkomst ULCQ ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de klant de verplichtingen niet zal nakomen. – klant bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is. Zodra zekerheid is gesteld, vervalt de bevoegdheid tot opschorting, tenzij deze voldoening daardoor onredelijk is vertraagd.

13.2 Voorts mag ULCQ de overeenkomst ontbinden als zich omstandigheden voordoen waardoor het onmogelijk is de overeenkomst na te komen of als het naar redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden verwacht. Ook mag ULCQ de overeenkomst ontbinden als er andere omstandigheden zijn die het in redelijkheid niet meer mogelijk maken om de overeenkomst ongewijzigd in stand te houden.

13.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van ULCQ op de klant onmiddellijk opeisbaar. Indien ULCQ de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.

13.4 ULCQ behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

Artikel 14: Overmacht

14.1 ULCQ hoeft geen enkele verplichting na te komen als een omstandigheid, die niet te wijten is aan schuld en niet voor rekening van ULCQ of de wederpartij komt volgens de wet, een rechtshandeling of de in het verkeer geldende opvattingen, hen hindert.

14.2 Onder overmacht verstaat ULCQ, naast wat hierover in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle externe oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop ULCQ geen invloed kan uitoefenen en waardoor ULCQ niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Dit omvat ook werkstakingen binnen het bedrijf van ULCQ.

14.3 ULCQ mag zich ook op overmacht beroepen als de omstandigheden die (verdere) nakoming verhinderen, optreden nadat ULCQ zijn verbintenis had moeten nakomen.

14.4 ULCQ kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ULCQ gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

Artikel 15: Geschillen

15.1 De rechter in de vestigingsplaats van ULCQ is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft ULCQ het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.

15.2 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

Artikel 16: Toepasselijk recht

16.1 Op elke overeenkomst tussen UlCQ en de klant is Nederlands recht van toepassing. Het Weens koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.

Artikel 17: Wijziging, uitleg en vindplaats van de voorwaarden

17.1 Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de kamer van koophandel te Amsterdam.

17.2 In geval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds doorslaggevend.

17.3 Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. De versie zoals die gold ten tijde van het totstandkoming van de overeenkomst.

17.4 De algemene voorwaarden kunnen op verzoek worden toegestuurd naar de klant.

17.5 De algemene voorwaarden staan vermeld op de website www.ulcq.nl en www.amsterdamshistorischarchief.nl

en_GBEN